Blåbärsfrukost och Kryddiga Fläskkotletter

Idag har jag varit 100% duktigare än igår. Jag har gjort hela två rätter! Det första var en frukost som bestod av en slags smoothie gjord på rostade havregryn, kesellaost, creame-fraishe och blåbär. Det var en supergod och fräsh frukost som passade perfekt till vädret (sol och jättevarmt!) Jag satt ute och år den mysigaste frukosten på väldigt länge.




När jag senare skulle göra middag var jag extra köttsugen och tänkte att jag tar fläskkoteletter. Det receptet jag hittade innehöll dessutom sötpotatis vilket jag aldrig använt eller ätit förut (spännande!) Men när jag läste receptet blev jag faktiskt besviken! Jag respekterar Ramsey otroligt mycket men i det här receptet har hans hälsofreak blivit helt oktrollerbart! Jag kommer gå igenom receptet i detalj och visa vad jag menar.
Det jag kommer göra är helt enkelt att skriva in receptet helt så som det är sedan tänker jag skriva hur jag gjorde och vad jag tycker i kursiverad text


4 PORTIONER

4 fläskkotletter
1 tsk milt cilipulver, efter smak
1 tsk paprikapulver
havssalt och svartpeppar
2 msk olivolja
några timjankvistar
4 vitlöksklyftor, oskalade och lätt krossade
5-6 stjärnanis lätt krossade
1 tsk korianderfrön
3 stora sötpotatisar
1 röd chilifrukt, urkärnad och finhackad
1 näve hackade korianderblad

Skär bort fettraden på fläskkotletterna

NOOO! Är han galen!? NEWAH!! fettraden på fläskkotletterna är det som ger hela smaken. är ni hälsogalna så skär bort fettet efter tillagningen men ALDRIG innan!

Blanda chilipulver, paprikapulver och lite salt och peppar med olivoljan i en vid ugnsform. Tillsätt timjan, vitlök, stjärnanis och korianderfrön. Lägg i kotletterna och vänd dem i blandningen. täck över med plastfolie och låt marinera minst 30 minuter eller i kylskåp över natten.

Det blir helt klart godare om man låter det stå över natten men jag ville ha mat snabbt så jag lät det bara stå 30 min
Jag tillsatte dessutom lite worchestersås, extra chilipulver, citronskal och citronsaft till marinaden eftersom smaken skulle bli lite svagare p.g.a jag inte lät köttet dra in smaken speciellt länge

Värm ugnen till knappt 200° och ställ in ugnsformen med kotletterna i cirka 15 minuter.
Koka under tiden upp lättsaltat vatten. skala och skär potatisarna i 1 1/2 cm-tjocka skivor. låt koka tills dom är nästan färdiga. Spola potatisen med kallt vatten och tärna den.

Det gjorde jag utan att ändra någonting! =)

lägg fläskkotletterna på ett varmt fat, täck med aliminiumfolie och ställ låt vila på en varm plats i ca 10 min.. kläm ut vitlöken ur skalet och lägg den i ugnsformen tillsammans med den hackade chilin och sötpotatisen. krydda med salt och peppar och ställ i ugn ca 10 miniuter och rör ett par gånger tills potatisen är helt färdig.


Det här receptet var kanske ingen höjdpunkt men gott var det. helt ok!
Jag kommer inte alltid gå igenom recepten så som jag har gjort idag men om ni känner att ni vill veta recepten så är det bara att lämmna en kommentar och mailadress så skickar jag receptet till er!
70 dagar 107 recept
///Kantarell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0